Klasszikusok újratöltve

Becsület szavamra mondom, hogy a fejemben már megírtam egy csomó posztot, és a sütéssel sem hagytam fel, csak egy kicsit elkapott az élet sűrűje, és leírni már nem nagyon jutottam a fejemben gyűlő irományokat…na de majd most! Egyből egy klasszikussal kezdeném…újra…a sort. Kicsit több mint egy hónapja megsütöttem életem első Dobos tortáját.

Ehhez két dolgot fűznék elöljáróban:

– Kicsi koromban ki nem állhattam, mert egyrészt fogalmam sem volt, hogy milyen ízű (igen, működtem vala így is), másrészt meg mi az a fura cucc a tetején. Mára az egyik kedvenc tortámmá nőtte ki magát, ha klasszikusok közül kell választani…(A Sacher-ral vetekszik…)

– Nem tudom, ki hogy van ezzel, de én egészen sokáig (értsd: pár évvel ezelőttig) meg voltam győződve arról, hogy a Dobos torta azért Dobos torta, merthogy van egy “dob” a tetején…no komment.

No de, egy remekbe szabott hétvégi cukrászdázás után, ahol egyenesen a Lukács cukrászdában volt szerencsém a Doboshoz, kedvet kaptam magam is, hogy nekilássak annak, ami egyszer úgyis vizsga anyaggá válik. A gyakorló cukrászdámban a felvetésemre Kolléga úr egyből egy kincset adott a kezembe, mely egy 1893-as kiadású könyvben testesült meg a Dobos recepttel együtt.

Old cook book from 1893

Az egy külön posztot érdemelne, hogy mennyire izgalmas volt a hagyományos helyesírással olvasni a receptet, pláne, hogy a mértékegységek még latban (!) is meg voltak adva.

Valahogy így:

Dobos recept

A tésztához valók:

21 dkg (12 lat) porcukor

8 tojás sárgája

8 tojás fehérje

12 dkg (7 lat) finom liszt

A cukrot és a tojássárgáját a recept szerint negyed óráig keverjük – szerintem ez egy icipici túlzás, de lényeg, hogy jó habosra keverjük. A tojásfehérjéből kemény habot verünk, majd a liszttel együtt óvatosan beleforgatjuk a cukros masszába. A recept szerint 12 vékony szeletet kellene ebből sütni. Én csaltam és sütöttem másfél tepsinyi lapot, majd 12 “egyforma” (költői túlzással) téglalapot vágtam belőle.

A krémhez szükség van:

28 dkg (16 lat) porcukorra

6 egész tojásra

42 dkg (24 lat) teavajra

21 dkg (12 lat) – kis vízzel gőz felett felolvasztott – csokira

vanília

A cukrot a tojással üstben habverővel gőz felett langyosra és jó habosra felhabarunk. Ezt hozzáadjuk a felvert vajhoz, majd az egészhez hozzákeverjük a felolvasztott csokoládét és a vaníliát.

Hát elsőre, be kell valljam, nekem igencsak folyt a  krém, úgyhogy betettem a hűtőbe pihenni (és dermedni).

Addig is nekiveselkedtem a folyamat legnagyobb kihívásának – a Dobos cukor elkészítéséhez. Noha  a cukrászdában már többször sikerült, azért az itthoni körülmények még nem voltak elég bátorítóak (értsd: nem volt mellettem a Kolléga, hogy javítsa, ha elszúrok valamit), de azért nem hátráltam meg.

10 dkg porcukrot felhevítettem, talán kicsit nagyon is…majd az egyik lapra öntöttem és késsel elsimítottam…hát ez finoman szólva is ronda lett…De csináltam még egyet, és az már hasonlított arra, aminek lennie kell, úgyhogy ezzel így elsőre megbarátkoztam.

A krém egy-két óra alatt kenhetőre dermedt, úgyhogy azt is betöltöttem, és miután a 12 lapot szintén erős túlzásnak tartottam, ezért készült két 6 rétegű házi Dobos. Leginkább a “ronda és finom” mottó tudná a projektet leírni, de ebből a finomat nyomatékosítanám. Döbbenetes élmény volt a főzött krémet megkóstolni!

A kinézeten van még mit csiszolni, de hát mindenből van egy első, aztán meg jön az igazi…

Comments
6 Responses to “Klasszikusok újratöltve”
  1. Dori says:

    Sztem nagyon jol nez ki, ugy megennem!😛 Barcsak ilyen ugyes lennek!
    En egyszer probaltam, de az felismerhetetlen volt, bar izre jo volt..😀

  2. Ed says:

    Én a mai napig “dob”-nak hívom a ropogós réteget a tetején.:) Az idei ország tortáját nem sütöd meg ?

  3. annabeebakes says:

    Gyakorlat teszi…állítólag! Dóri, legközelebb együtt is nekifuthatunk! Ed, az ország tortájához szerintem még gyakorolnom kell, de a Zilába már nagyon régóta vágyom, úgyhogy lehet hamarosan legalább kóstolhatom a tortát. Te ettél már belőle?

  4. Dori says:

    Tenyleg?! Az szupi lenne!🙂 de akar mast is megneznek/aszisztalnek! :))

    • annabeebakes says:

      Komolyan mondtam – nekem gyakorolnom kell nem is keveset, és ha még társaság is van hozzá, az külön öröm! A választék kifogyhatatlan, és nekem gyakorlatilag kedvem bármikor van sütni, úgyhogy összehozzuk ezt hamarosan!

  5. Dori says:

    De jo, koszi!🙂 Akkor majd ertesits!🙂

Leave a Reply

