Amerikai pite

A tündérmesébe illő takaros; nem az, amelyikkel Jason Biggs játszadozott…

…merthogy én még mindig hiszek a tündérmesékben.

Tudom, hogy gyerekes, de szerintem a mesék megadják azt az extra szikrát, ami továbblendít a mindennapok rohanásán, mosolyt csalnak az arcunkra a happy end-del és visszavisznek pár pillanatra a gyerekkorba, amikor a tündérmesékben hitt mindenki.

Nektek megvan még az, amikor az iskola jubileumi estjén vagy éppen a nyári tábor záró programján az osztállyal vagy a barátokkal előadtatok valami olyat, amit éppen nagyon szerettetek vagy éppen viccesnek és vagánynak gondoltatok? Persze ezek nem mindig kaptak Oscar jelölést, de a szüleitek dagadtak a büszkeségtől a közönség soraiban és te is élvezted azt a pár perc hírnevet a reflektorfényben.

Én az egyik nyári angol tábor záró előadásában Piroska szerepét kaptam és már azt nagyon élveztem, de ami igazán mély nyomokat hagyott bennem, az az iskolai biennálé, amit az akkor még Arany János (ma már ÚJ) Színház színpadján játszhattam. Én voltam Hófehérke, amit az angol csoportunk adott elő, és még ma is emlékszem a kék ruhámra, amit a nagyimtól kaptam. Azt hiszem még a Herceget játszó fiú is tetszett nekem akkor (aki mellesleg mára a fogorvosom); de az is megmaradt, hogy mekkorát röhögött a közönség, amikor beleharaptam az almába és dramaturgiai okokból az egész a számban maradt, amíg meg nem érkezett a Herceg.

Ma már nem osztanak nekem ilyen szerepeket, de amikor a minap egy óriási alma szállítmánnyal leptek meg, egyből az a jelenet ugrott be, amikor Hófehérke almás pitét készít a törpéknek a Disney mesében.

A recept ismét a kaliforniai Kristy-től van, és már évek óta nem készítettem, úgyhogy ismét jól meglepődtem, milyen egyszerű és gyors az előkészítése.

A tésztához én zsírt használtam*. Legalább tudtam egy kicsit abból használni, amit Aputól kaptam, és amit nem sok másra tudok használni. Szerintem nem ártott neki.

(Az a mai napig nem teljesen világos számomra, hogy mi lehet az amerikaiaknál oly előszeretettel használt “shortening”. Nem a margarin, nem a vaj és nem is a zsír. Olyan mintha a kemény zsír lenne, de sajnos nem tudtam eldönteni, hogy miben más…és akkor még nem tudtam, hogy ez fontos lehet később. Ha valaki tudja a megoldást, írja meg. Sütit kap cserébe…)

Pie crust

Én olyan pitét sütöttem, aminek a tetején is van tészta, és ahhoz a következőkre van szükségünk:

625 ml liszt

1 tk só

160 ml zsír

6-8 ek víz

Ha csak az aljára teszünk tésztát, akkor felezzük a fenti adagot.

Keverjük össze a lisztet, sót és zsírt. Amikor már borsószemű morzsákra bomlik, akkor locsoljuk meg egy evőkanál vízzel és nyomkodjuk az egészet a tál falához. Addig adagoljuk hozzá fokozatosan a vizet, míg át nem nedvesedik az egész tészta és könnyen gyúrható, homogén anyaggá nem válik. Ha már jó, felezzük el a tésztát és tegyük egy lisztezett felületre. Az egyik felét nyújtsuk ki akkora körré, aminek az átmérője pár centivel nagyobb mint a pités tepsibe, amiben sütni szeretnénk. Tekerjük fel egy nyújtófára, majd óvatosan helyezzük a sütőformába. Figyeljünk oda, hogy ne nyújtsuk vagy karcoljuk meg a tésztát.

Ezután vegyünk hat szép almát, mossuk meg, hámozzuk meg és szeleteljük fel őket. Én szeretem őket szépen egyforma darabokra felvágni – egyrészt mert szépen néz ki a fotón, másrészt mert talán így egyenletesebben sül és könnyebb lesz felvágni utólag (bár ez utóbbi állítás pusztán légből kapott). Ha teszünk rá tetőt, akkor egyébként talán mindegy hogyan daraboljuk fel az almát. Ha szükséges, öntsük le az almákat egy kis citromlével, hogy ne barnuljanak meg túl hamar. Helyezzük el az almákat a piteformában. Apples for the pie

Egy kis tálkában keverj össte 250 ml cukrot, 1 teáskanál fahéjat és egy kis szerencsendiót – vagy bármilyen fűszert, amit hozzáálmodsz. Szórd meg az almát a mix-szel majd kis vajdarabkákat tegyél a tültelék tetejére körbe.

Most jöhet a tészta a tetejére is, amit ugyanúgy nyújtottunk, ahogy az alját is. Vágjuk körbe a széleit és a maradék tésztával díszítsük kedvünk szerint.

Decorating apple pie

Alufóliával takarjuk be a tetejét és süssük kb. 25 percig. Vegyük le a fóliát a tetejéről és süssük tovább 25-30 percig – sütőtől függően. Akkor jó, ha már aranybarna a teteje.

Tálaljuk melegen vanília fagyival vagy hidegen, amikor csak szeretnénk.

Good morning apple pie

Annyira belelkesedtem, amikor elkészült, hogy rögtön sütöttem még egyet. Tudom. Tudom…De újra Hófehérkének éreztem magam…

Te hiszel a tündérmesékben?

Comments
4 Responses to “Amerikai pite”
  1. swingjudit says:

    hali,
    bár nyilván te is megnézted már a hivatalos verziót a shorteningre, azért idemásolom (mégiscsak sütit ígértél cserébe):
    Shortening is a semisolid fat used in food preparation, especially baked goods, and is so called because it promotes a “short” or crumbly texture (as in shortbread). Shortening is fat or lard from an animal or vegetable. The term “shortening” can be used more broadly to apply to any fat that is used for baking and which is solid at room temperature, such as butter, lard, suet, and margarine. Shortening often has a higher smoke point than butter and margarine, and it has 100% fat content, compared to about 80% for butter and margarine.
    szerintem csak annyiban különbözik a mi zsírunktól, hogy nem eszik kenyéren, hagymával, mer nem tudják, hogy az milyen jó…
    én a pitét az egyszerűség kedvéért mindig margarinnal csinálom, meg a ramsgate-i nagyitól is úgy tanultam, de most majd kipróbálom így is, biztos más lesz a tészta állaga és én szeretem, ha morzsás.
    banoffe-pie-t tudsz csinálni…?

    • annabeebakes says:

      Bevallom őszintén ennyire nem jártam utána, mert csak emlékeimben élt, hogy kint külön volt egy zsírnak ható zsiradék, amit “shortening”-ként használtak, de amikor kérdeztem, hogy ez akkor tényleg zsír-e, akkor azt határozottan tagadták…vagy az a kemény zsír. Nagyon köszönöm az utánajárást, mert akkor ez magyarul talán a “zsiradék” lesz, és mindenkire rá van bízva, mivel hogyan bánik. Várom a kipróbálás utáni beszámolót, én meg utánajárok jobban a banoffe pie-nak, mert kedvet kaptam hozzá🙂 őt kéred az értékes információkért cserébe?

      • swingjudit says:

        jamer’ kívánságműsor?! nemtudtam :o) a banoffe-t csak azért kérdeztem, mert én egyszer csináltam egyet, de nem nagyon hasonlított arra a hihetetlenül tömény de finom cuccra, amit az angolok tettek elém. annak merengue alapja volt, plusz a karamell, plusz a banán, plusz a tejszínhab – meg egy kis pikáns gyümölcsöntet, hogy ne fájjon annyira :o)
        jutalmazásként bármi maradékot elfogadok, ami nem csokis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] – amerikai pite tészta (amit az almás pitéhez is használtam) […]



Leave a Reply

