Megszöksz-vagy-megsütsz süti céklával

Kicsinek nagyon válogatós voltam. Alig ettem meg valamit – mármint abból, amiről azt gondoltam, hogy nem szeretem. Még Anyut is szembeköptem a főzelékkel (1 évesen) – és csodák csodája még mindig szeret…ez a csodálatos az anyukákban! Cserébe másból ettem jó sokat. Azóta már nagyjából túljutottam ezen a rossz szokásomon, de akad még olyan étel (vagy – halkan mondom – zöldség is), amit még inkább elkerülök, mint nem. Üröm az örömben, kifejlesztettem egy olyan képességet is, hogy ha a nemkedvelt ételt én készítem el, akkor követve a teljes folyamatot, már hajlandó vagyok megkóstolni…és jó eséllyel megszeretni is. Ki érti ezt?

Beetroot

Na, a cékla pont egy ilyen tétel volt! Rég csodáltam már a színét, mások imádják, én meg valamiért ódzkodtam az egésztől. Míg nem egy szép napon a szintén gasztromán, jófej volt kolléganőm meg nem jelent egy kinyomtatott recepttel a kezében, hogy ezt nekem hozta. A NoSalty-n találta. Megnéztem, de elég szkeptikusan nézegettem a hozzávalók között a céklát. Persze ő már tudott az én megcsinálom-megszeretem elméletemről, úgyhogy gondolta ideje lenne immáron kipróbálnom ezt a bíbor gumót is. És végül megcsináltam, és szerettem is, úgyhogy pipa. Lekerült a tiltó listáról. Remek! Sőt, még húst hússal evő Apukám is szerette…míg meg nem tudta mi van benne.

Ha készen  állunk a bevetésre, akkor íme a recept:

35-40 dkg főtt cékla (sütőben, fóliában sütöttem meg)

3 dl napraforgóolaj

5 tojás

28 dkg liszt

3 csapott tk sütőpor

10 dkg kakaópor

38 dkg cukor

1 cs vaníliás cukor

1. A megfőtt vagy megsütött (én főztem), feldarabolt céklát összeturmixoljuk az olajjal és egyenként hozzáadjuk a tojásokat. – Ez annyira nagyon különleges színű turmixot eredményez, hogy az egészhez még lelkesebben állunk neki.
2. Keverőtálba öntjük a lisztet, a sütőport, a kétféle cukrot, és a 10 dkg kakaóport és hozzáadjuk a céklás keveréket. – A csokibarna és a cékla mély magenta színe összekeveredik és bársonyosan barna masszává alakul.

Beetroot chocolate cake batter

3. Simára dolgozzuk a tésztát, majd a kivajazott-lisztezett tortaformába töltjük és a 175°C-ra előmelegített sütőben, 40-50 percig sütjük. – Én itt ismét az Aputól kapott kuglófformát használom előszeretettel, mert utána szebb lesz és dekoráció nélkül is mutatós.

4. A késztortát 10 percig pihentetjük a formában. Majd rácsra borítva teljesen kihűtjük.

A recept szerint van egy csokiskrém, amivel meg lehet tölteni a tortát és kívülről dekorálni. Én általában valamilyen erdei gyümölcs lekvárral töltöm, és kívülről párizsi krémmel kenem be, de mindez már az alkotó fantáziájára van bízva.

A cukrásztanfolyam előtt nem igazán dekoráltam a sütiket, de mostanában egy tepsi browniest sem tudok anélkül elkészíteni, hogy ne dekorálnám ki valamilyen színes cukorral vagy pörkölt mandulával…mintha elkaptam volna egy fonalat, ami szép lassan a gyakorlati vizsgán át a varázstorták világába vezet…addig persze még dolgozni kéne ezen, mert négy szem mandula és nyolc színes cukor szimmetrikus feltétele még nem hoz lázba senkit! Pláne, hogy egyre több olyan hölggyel találkozom, akik olyan desszertkölteményeket készítenek, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga.

És ti? Ti feldíszítitek a desszerteket?

Comments
One Response to “Megszöksz-vagy-megsütsz süti céklával”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] ilyenkor beindul az ember agya – az enyém valahogy így: mit lehetne SÜTNI belőle? Ha céklából lehet sütit készíteni, nem is akármilyet, akkor az avokádóhoz is kell legyen recept valahol. És persze volt! És megcsináltam és siker […]



Leave a Reply

