Omlós kalács forró kakaóval

Nektek mi indítja a hétvégéteket? Nekem a reggeli. Reggelifüggő vagyok. Imádok szöszölni a konyhában reggel, amikor a nap első sugarai besütnek az ablakon. Ezek a nap legbékésebb pillanatai és imádok elveszni bennük… Pláne hétvégén. Kicsi koromban a szombat reggeli egyenlő volt a vajas-mézes kaláccsal és egy bögre finom meleg kakaóval. (Sosem fogom elfelejteni a kanalak hangját, amikkel a nagyim kavarta a tálcán behordott reggeli kakaókat az ágyunk felé tartva ébresztőnek, amikor ott aludtunk…)

Úgyhogy amikor reggel kinyitottam a szemem és a hasamon éreztem a hétvégi napsütést, egyből tudtam, hogy kalácsot kell sütnöm. Az elhatározás következtében egy pár fejezetet átugrottam a házi tankönyvvé avatott könyvemben…(de becsszó visszatérek még az elejére). Egyébként még így is tök sokat tanultam mellette…és ha kalácsra vágytam, hát kalácsot sütöttem!

És hú de jó lett! Már régebben is sütöttem kalácsot, de ez a recept annyira részletes és tele van jó tippekkel, hogy gyakorlatilag nem lehet elszúrni. Például ha a kenéshez használt felvert tojáshoz rakunk egy csipet sót, akkor az nem csak fényesebbé teszi majd a végeredményt, de kicsit fellazítja a tojást is, és így könnyebben lehet kenni vele. Csak hagyni kell időt arra, hogy a só feloldódjon a tojásban.

Az élesztőről meg tudtátok, hogy csak bizonyos hőmérsékleten működik (46 fok felett már nem működik olyan jól az erjesztés) és hogy “meg is lehet ölni” (63 fok felett)?  No, hát így nem csoda, hogy annyiszor szúrtam el kelt tésztát forró tejben felfuttatva…ja! De az a slusszpoén, hogy az élesztőt le is lehet fagyasztani! Tanulni, tanulni, tanulni…már rég megmondták!

Íme a recept. Legközelebb bátrabb leszek, lesz mazsola, meg dió meg mindenféle ízesítés – most elsőre azon izgultam, hogy a tésztát jól csináljam.

Fonott kalács (2 kalács lesz belőle egyenként kb 570 grammosak)Braided white bread

40 gramm friss élesztő

360 ml hideg tej(egy icipicit meg kell langyosítani)

680 gramm liszt ( a recept szerint fele-fele kenyér és sütőliszt kellene, de nekem egyelőre nem sokat mondanak ezek, úgyhogy maradtam a fehér lisztnél és működött)

40 gramm cukor

1 evőkanál só

85 gramm vaj/margarin – szoba hőmérsékleten

Tojás kenésre

1. Futtassuk fel az élesztőt a tejben. Adjuk hozzá a lisztet, cukrot és a sót. Keverjük össze a dagasztó kampóval (vagy kézzel), amíg össze nem áll egy labdává. Gyúrjuk bele a vajat.

2. Közepes fokozaton gyúrjuk, amíg ki nem alakul egy finom szerkezetű tészta, kb 8-10perc. Úgy ellenőrizhetjük, hogy lecsípünk egy kis tésztadarabot amit finoman kifeszítünk, és ha egy majdnem áttetsző hártyát képez, akkor már jó. Ne gyúrjuk túl a tésztát, mert akkor a lisztes szerkezete sérül, és egy nehezen alakítható és meg-nem-kelő tésztát kapunk, mert a glutén nem tud elég levegőt megkötni.

3. Helyezzük a gömböcöt egy kiolajozott tálba, forgassuk meg benne, hogy az olaj mindenhol befedje, majd letakarva hagyjuk megkelni.Rising of the braided bread empire

4. Szedjük szét a tésztát és formáljunk annyi egyforma csíkot, ahány fonatosra a kalácsunkat szeretnénk, majd tegyük a csíkokat egy sütőpapírral kibélelt tepsire/lapra. Takarjuk le, majd pihentessük még a hűtőben fél-egy órára. Ha csak másnap sütjük meg, akkor ennél a fázisnál fagyasszuk le a tésztát.

5. Fonjuk be a csíkokat, majd ahogy egy-egy fonat végére érünk, csípjük össze a végét és hajtsuk be alulra.

6. A fonatokat tegyük egy papírral kibélelt tepsire.

7. Kenjük meg tojással a kalácsok tetejét és hagyjuk hogy megkeljen megint (majdnem duplájára megint) Még fényesebb felületért, közvetlenül a sütés előtt még kenjük meg még egyszer a tojással a fonatokat.Braiding braided breads

8. 205 fokra előmelegített sütőben körülbelül 25 percig süssük, majd rácson hűtsük ki.

…Lekvárral, mézzel és egy nagy bögre kakaóval tálaljuk. Jó étvágyat!Weekend breakfast

Comments
4 Responses to “Omlós kalács forró kakaóval”
  1. Dorko says:

    Személyes kedvenc: tejes kalács, omlós, nem édes, ezért ugyanúgy illik mézhez, lekvárhoz, mint felvágotthoz sós paradicsommal és újhagymával. Sajnos sok péknek a kalács=édes egyenlet él a fejében ezért az ilyen kevés helyen kapható, szóval kedves Anna megfontolásra ajánlom a lecsapást eme piaci résre. Én fix vevő vagyok.🙂

  2. Matis Ági says:

    Ha lefagyasztom a tésztát hogy engedem ki? Hűtőben este és reggelre kienged, utána ha kiveszem a hűtőből akkor fog tovább kelni?

    Ági

    • annabeebakes says:

      A kiengedés mindenképpen hűtőben (amennyi idő alatt kienged) mert a túlságosan hirtelen meleg nem tesz jót a tésztának. És igen, a második kelesztés utána ugyanúgy megy, mint fagyasztás nélkül. Én még nem próbáltam, de egyre nagyobb a késztetés…súgd majd meg, hogy sikerült!

Leave a Reply

